SAPA RIJSTVELDEN EN BERG VOLKEN - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu SAPA RIJSTVELDEN EN BERG VOLKEN - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu

SAPA RIJSTVELDEN EN BERG VOLKEN

Door: roos, naomi en herman

Blijf op de hoogte en volg Permentier

26 Mei 2015 | Vietnam, Sa Pá

Zon.,ma: 24-25 mei Om 6:30u komen ze ons ophalen aan het hotel. We krijgen nog vlug ons ontbijt keurig verpakt in isomo doosjes toegestopt! De chauffeur brengt ons naar de Sa pa express reisbus, waar we elk plaatsnemen in een luxe clubzetel! De bus brengt ons op 6u langs de nieuw aangelegde Highway naar het bergdorp Sa pa bekend om zijn schilderachtige rijst terrassen. Sa pa is omgeven door minderheden dorpen van de Rode Dao en de Zwarte Hmong. Nadat we onze bagage achtergelaten hebben in een hotel wandelen we naar het schitterende nabij gelegen dorp Cat Cat. Aan de ingangspoort van het Zwarte Hmong dorp wordt ons inkomgeld gevraagd. Het dorp is supermooi gelegen tussen rijstvelden, bamboebossen en fruitbomen. Overal tussen de houten woningen lopen er kippen, honden, katten, buffels en zwijnen. Net onder het dorp liggen er watervallen. De terugweg is steil omhoog, daarvoor zijn we te vermoeid en de taxi’s zijn verdwenen, de enige oplossing is dan maar elk op een brommer plaats te nemen, die ons terug naar het dorpsplein van Sa pa brengen. Maandag worden we om 10u opgewacht door Sa een Hmong vrouwtje van 1m50m die ons vandaag naar haar bergdorp zal gidsen. Het wordt een prachtige niet-toeristische wandeling langs sublieme landschappen. Sa heeft onderweg paddenstoelen gekocht, ze wil ons een lunch aanbieden. ’s Middags houden we halt aan haar huisje, echt heel basic: geen vensters om de koude buiten te houden in de winter, een aangestapte aarden vloer, een kookvuur in de grond, geen stromend water en geen sanitair. Su heeft 4 zonen waarvan 2 nog peuters. Ze kan lezen noch schrijven. Engels heeft ze van de toeristen geleerd. Voor haar houten huis lopen kippen, 2 honden en een kat rond. Ze heeft ook nog 3 varkens en de hond heeft pas 5 puppy’s geworpen. Een hele beestenboel! De kleinste 1,5 jaar loopt zonder broek rond, we horen plots zijn darmen opborrelen, een onsmakelijke substantie spettert de grond op, de hond die juist passeert likt zonder gêne de boel op, waarna hij zich naar de pot met rijst begeeft die klaar staat voor ons en er als toetje een hap uit neemt! Wij hebben genoeg gezien! We willen zo vlug mogelijk weg voor Su ons aan tafel roept. Herman wordt aangeduid als Vietnamese vrijwilliger om een plan te verzinnen om ons daar weg te loodsen. Hij besluit te ensceneren dat hij ziek is en begint luide braakgeluiden te produceren. Su verschoten van het lawaai komt buiten. Ik zeg haar “my husband is sick, sorry we can’t stay. We go back to the hotel.” Ze vindt het natuurlijk spijtig van de lunch, maar ik geef haar een flinke fooi en zo is iedereen tevreden! We laten ons terug naar Sa pa voeren met de taxi. ’s Avonds krijgen we een sms bericht van Su: “are you better sir? “ We hebben toch een beetje een schuldgevoel!

• 26 Mei 2015 - 13:11

Vera:

Je wandeling heeft alleszins een leuk verhaal opgeleverd. In Sapa kan je trouwens hond eten, maar dat vertellen ze niet zo graag.

• 26 Mei 2015 - 13:32

Cindy:

Oh geweldig om dit hier allemaal te lezen!we kunnen ons dat allemaal moeilijk voorstellen hoe de mensen daar leven he,dat is toch soms zo een cultuur shock denk ik en amai dat kind in blote billen haha ik kan me niet voorstellen ons Lore zo zonder pamper

• 26 Mei 2015 - 15:36

Permentier Herman, Roos, Naomi:

De mensen leven hier heel anders dan bij ons, ze hebben heel ander prioriteiten dan wij. Ze zijn blij als ze elke dag eten hebben, voor pampers is er geen geld, dus een klets water tegen de billen en alles is weer proper!

• 26 Mei 2015 - 20:55

Katia:

Leuk om jullie een beetje te volgen. Geniet er maar met volle teugen van!
    En dat leugentje om bestwil kan ik best begrijpen :-)

• 26 Mei 2015 - 20:55

Katia:

Leuk om jullie een beetje te volgen. Geniet er maar met volle teugen van!
    En dat leugentje om bestwil kan ik best begrijpen :-)

• 26 Mei 2015 - 23:51

Frieda Vanslembrouck:

hallo avonturiers het is weer een heel verhaal wat ik hier lees,nee begrijpen kunnen wij niet met onze luxeleventjes
    and is your husband better?

groetjes frieda

• 28 Mei 2015 - 17:21

Vercauteren :

Gijle hebt toch iets met stront, ieder vakantie vliegt er ergens wel nen drol in het rond.Maar ik vind da wel leuk zenne,das avontuur.wanneer komen jullie nog eens stoofvlees eten?