hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu

hanoi

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Permentier

26 Mei 2015 | Vietnam, Hanoi

Vrij, za 22-23 mei
In de voormiddag maken we ons rustig klaar om naar Vietnam te vertrekken. Om 17u vliegen we naar de hoofdstad Hanoi. Vietnam is een land met een zwaar oorlogsverleden, pas sinds 1975 heerst er vrede. Van 1884 tot 1954 was het samen met buurlanden Laos en Cambodja een Franse kolonie. Vandaag heeft de communistische partij als enige alle macht. We herinneren ons Vietnam nog vanwege de oorlog tussen het Chinees communistische Noord-Vietnam en het Westers gezinde Zuid Vietnam. Een oorlog die zich verspreidde tot over de grens van Laos en Cambodja, na inmenging van de VS. Uiteindelijk kwam het tot een chemische oorlogsvoering, vele kinderen kwamen later daardoor gehandicapt ter wereld. Er werden in totaal 15 milj. bommen gedropt. Na 1u vliegen nemen we een taxi naar het hotel in het stadscentrum van Hanoi. Ze verwachten maar 2 mensen en we zijn met 3! Geen probleem! Er wordt een bed aangevoerd uit een hotel in de buurt dus alles opgelost! Zaterdag wandelen we naar het grote Hoan Kiem meer, dat het oude van het nieuwe stadsgedeelte scheidt. In het midden van het meer bevindt zich een eilandje met tempel en een reuze opgezette schildpad ooit opgevist uit het meer. De oude stad is een echte heksenketel! Smalle straatjes, waar het drukke verkeer zich doorheen worstelt, samen met ontelbare voetgangers. De voetpaden zijn volgestouwd met ontelbare brommertjes en het is bloedheet!!! Getoeter overal rond je oren en op de brommers past alles: 5 personen, we zien een brommer met spiegel van 2m op 2m passeren, kippen, eenden en varkens, sanitair materiaal, massa’s eten enz. enz. We bezoeken een traditionele woning, waar ze in vroegere tijden geneeskrachtige kruiden verkochten. Wat ons opvalt is dat elke straat zijn specifieke koopwaar verkoopt. We slenteren zo door straten met: juwelen, speelgoed, knopen en garen, houtbewerkers, Chinese prullaria, kleren…. Alle winkels of beter kotjes puilen uit! Herman en Naomi hebben last van de drukte in combinatie met de vochtige hitte en we zoeken verkoeling in onze hotelkamer!