Koninklijk paleis en watervallen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu Koninklijk paleis en watervallen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu

Koninklijk paleis en watervallen

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Permentier

22 Mei 2015 | Laos, Luang Prabang

Dinsdag: 19 mei
Vandaag bezoeken we het voormalige Koninklijk paleiscomplex, gebouwd door de Fransen. In 1975 na de revolutie werd het een museum. Enkel de bijhorende tempel in Thaise stijl is mooi. Omdat het zo warm is besluiten we om wat verkoeling te zoeken op de Mekong. We varen met de overzet naar de overkant en terug. ’s Avonds gaan we eten. Herman en Naomi kiezen voor een mix van gebakken noedels en nootjes. Ik bestel gestoomde groenten met een dipsausje van tomaten, bonen, koriander en look. Mijn sausje heeft wel een heel aparte geur! Ik hoop dat dit maar goed komt! Elke avond wordt de hoofdstraat autovrij gemaakt voor de avondmarkt, waar je dan ambachtelijke producten kan kopen o.a. zijden stoffen, kledij, handtassen maar ook flesjes met slang of schorpioen op sterke drank gezet!
Woensdag: 20 mei 2015
We maken een uitstap naar de Xuang Si watervallen. Aan de oever van de Mekong huren we een songthaew. Een lange smalle boot die tijdens de dag dienst doet als toeristenboot en ’s avonds en ’s nachts als woonboot voor de familie. Het is 1 uur varen, dan worden we afgezet aan een soort strandje waar we opgewacht worden door een vriend van de bootsman die ons naar zijn vracht- wagen loodst, we mogen plaatsnemen in de laadbak, waar speciaal voor ons een tapijt in ligt! Wat een luxe! Deze leuke rit duurt 20 minuten tot aan de ingang van de waterval. Voor je aan de eigenlijke waterval komt moet je nog een reeks van turquoise lagere watervallen en pools passeren. Wie wil mag er zwemmen! De echte waterval is ontzettend knap! Het is het totaal plaatje: de jungle, prachtige bloemen, zwermen mooie vlinders! Het zou de mooiste waterval van Indochina zijn en daar twijfelen we niet aan! In de buurt van de watervallen is er een opvangcentrum voor beren die in beslag genomen zijn. Sommigen hebben 10 jaar en langer in een kooi van 1m op 1m gevangen gezeten! Na een 3-tal uur verblijf aan de waterval rijden we terug met de vrachtwagen naar de boot. Onderweg worden we overvallen door een moessonbui, de chauffeur moet stoppen want we willen niet nat worden! In de cabine vooraan is slechts plaats voor 2, maar we maken er 4 van of 5 want er moet plots ook nog een schooljongen mee! De terugvaart met de boot duurt 1u30, stroomopwaarts langs rijstvelden, bergen en kleine dorpjes. Bij aankomst ruilen we onze plaatsen met de 2 kinderen van de schipper die aan de kade staan te wachten en wij gaan richting hotel!

• 26 Mei 2015 - 13:55

Frieda Vanslembrouck:

hallo dit is weer een interessant verslag ,de watervallen zijn prachtig en met 5 in een cabine

zal wel een avontuur geweest zijn zie het al voor me

groetjes uit mechelen julien en frieda