Olifanten - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Permentier Herman, Roos, Naomi - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Permentier

18 Mei 2015 | Laos, Luang Prabang

Zondag-maandag: olifanten
Om 7u30 komen ze ons ophalen voor een 2-daagse uitstap naar het olifantenkamp:”Elephant Village”. Eerst moeten we ons enkele basisbegrippen eigen maken zoals: rechtdoor (pie-pie),linksaf (sai), rechtsaf (kwa) en stop (how-how). Hoe we ze moeten laten vliegen is er helaas niet bij het zijn dan ook geen roze olifanten! Daarna mogen we onze les in de praktijk omzetten. Eerst moeten we op de knie van de olifant klimmen, om vervolgens verder omhoog te kruipen tot aan het hoofd, met onze knieën moeten we op de oren steunen (niet simpel)! Na deze oefening gaan we lunchen en een beetje uitrusten (we passen ons aan de lokale bevolking aan) om vervolgens aan het grote werk te beginnen. Als ervaren mahouts maken we een tocht via de rivier door de jungle, elk op een olifant. We houden ons vast aan de oren, die voortdurend flapperen. Ze doen dienst als ventilator, we zijn blij dat we daar ook gebruik van kunnen maken want het is rond de 40°C! Dan ontsnapt er per ongeluk met een luide knal een gaswolk uit het achterste van mijn olifant Het baardhaar van Herman die op zijn olifant achter mij rijdt wappert ervan en hij voelt zich even onwel van de stank! Olifanten zijn vegetariërs. Ze eten tot 300kg bladeren en takken per dag en drinken 200l water. Om zoveel te kunnen eten slapen ze maar een 3-tal uren per nacht. In de late namiddag steken we terug de rivier over en brengen hen naar hun rustplaats. We mogen ook nog een bezoek brengen aan een schattige baby olifant. Vertederend slaat hij zijn slurf rond mijn arm. Dat wordt een blauwe plek!! ’s Avonds genieten we van een lekker diner maar zonder candlelight met zicht op de rivier en het oerwoud. Een prentkaartje! Een minder vrolijk voorval nu! Een zwerfkat die al de ganse avond in onze buurt vertoeft en die Naomi Minneke gedoopt heeft, maakt plots een enorme duik. We horen een piep en zien ze daarna een vogel tot het laatste veertje smakelijk naar binnen werken! We smeden nog lange tijd daarna heimelijk moordplannen om Minneke te laten verdwijnen!
De volgende dag om 7u30 worden we met de boot opgehaald, de olifanten moeten gewassen worden! We trekken terug de jungle in en leiden de big mama’s naar de rivier waar we ze in het water mogen schrobben met een stijve borstel. Geregeld worden we zelf natgespoten, dat vinden we reuze plezant! De olifant van Naomi gaat zelfs kopje onder, zij gelukkig niet! Na een uurtje baden brengen we ze terug op het droge en nemen afscheid met de woorden “Kop chai lye lye” of dank u wel. De rest van de dag genieten we nog van de ongerepte, prachtige natuur. Om 15u worden we opgehaald en naar ons hotel vervoert. Een uitstap om nooit meer te vergeten!
We kozen voor de “Elephant Village” organisatie omdat ze olifanten die niet meer kunnen werken en daarom aan hun lot worden overgelaten of in het wild worden vrijgelaten met alle gevolgen vandien aankopen, verzorgen en een comfortabele oude dag bieden (wie weet kom ik misschien binnen een paar jaar ook in aanmerking!)

• 19 Mei 2015 - 18:15

Werner:

Prachtige fotos,waren wij er ook maar bij.
    Als damy binnen 2,5 jaar 18 jaar is geworden gaan wij ook mee!
    ik zal nu al beginnen sparen.

ik zal alvast mijn hogedrukreiniger klaar houden tegen dat jullie terug zijn!

• 20 Mei 2015 - 09:02

Vera:

40°, een olifantendouche zou ook welkom geweest zijn. Tof logement.

• 25 Mei 2015 - 11:25

Maria Vercauteren:

Om jaloers op te zijn! Ik versta Naomi maar al te best! Ik zou hetzelfde doen als ik hondjes zag!

Hopelijk is het in Vietnam ook zo tof! Geniet er maar van!

De reis zal veel te vlug voorbij zijn

Maria.

• 28 Mei 2015 - 07:34

Frieda Vanslembrouck:

zeer mooi ik ben wat achterop met lezen,dat vind ik een tof inititief dat ze die olifanten nog

een pensioengeven

de rest zeer mooie foto's ik geniet er iedere keer van

frieda